بایدن یک روز پس از دیکتاتور خواندن جین‌پینگ: امیدوارم با رهبر چین دیدار کنم

بایدن در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر هند گفت: انتظار دارم در آینده نزدیک با رئیس‌جمهوری شی دیدار کنم

گفت‌وگوی دوساعته روسای جمهوری چین و آمریکا، ژوئیه ۲۰۲۲ ـ MANDEL NGAN / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز پنج‌شنبه یک تیرماه (۲۲ ژوئن) با دفاع از اظهارات خود درباره چین از جمله دیکتاتور خواندن شی‌ جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین گفت که سخنان او هیچ تاثیر منفی‌ بر روابط ایالات متحده و چین نخواهد داشت و او  همچنان انتظار دارد در «کوتاه مدت» با شی ‌جین‌پینگ دیدار کند.

بایدن در کنفرانس خبری مشترک با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفت: «انتظار دارم در آینده نزدیک با رئیس‌جمهوری شی دیدار کنم و فکر نمی‌کنم که این اظهارات پیامد واقعی داشته باشد». او همچنین گفت که اظهارات صریح درباره چین «چیزی نیست که بخواهد خیلی آن را تغییر دهد.»

جو بایدن که روز سه‌شنبه در گردهمایی جمع‌آوری کمک مالی در کالیفرنیا سخن می‌گفت، شی‌ جین‌پینگ، رهبر چین را «دیکتاتور» خطاب کرد و گفت که چین «مشکلات واقعی اقتصادی» دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات درست یک روز پس از پایان سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به پکن ابراز شد. اظهاراتی که شکاف جدیدی را در مناسبات بین دو ابرقدرت ایجاد کرده است و خوشبینی اولیه از کاهش تنش‌ها بین دو کشور را با تردید مواجه کرده است.

سفر بلینکن به چین به دنبال شکستن یخ روابط دوجانبه بود که به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده است.

چین روز پنج‌شنبه به‌طور رسمی به اظهارات بایدن اعتراض کرد. شی فنگ، سفیر چین در بیانیه‌ای خطاب به مقامات ارشد کاخ سفید و مقامات ایالتی گفت که واشینگتن «باید اقدامات جدی برای خنثی کردن تاثیر منفی» گفته‌های بایدن انجام دهد یا «تمام عواقب آن را متحمل شود.»

مقامات دولت بایدن روز چهارشنبه از اظهارات رئیس‌جمهوری دفاع کردند و گفتند که بایدن به تمایز بین دموکراسی‌ها و خودکامگی‌ها در جهان اشاره کرده است.

از سوی دیگر جنت یلن، وزیرخزانه داری آمریکا روز پنج‌شنبه پس از اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده رهبر چین را  «دیکتاتور» خطاب کرد، گفت که حفظ روابط ایالات متحده آمریکا و چین برای اینکه بتوانند در چالش‌های جهانی با هم همکاری کنند، «حیاتی» است.

به گزارش آسوشیتدپرس، یلن در کنفرانس مطبوعاتی در پاریس گفت: «من فکر می‌کنم پرزیدنت بایدن و من هر دو معتقدیم که حفظ ارتباطات حیاتی است... برای رفع سوء‌برداشت‌ها و محاسبات اشتباه ما باید تا جایی که امکان دارد با هم کار کنیم.»

بیشتر از جهان